VEILIGHEIDSCENTRUM ZEELAND B.V.
Statutair gevestigd te Vlissingen en kantoorhoudende te (4382NL) Vlissingen
aan de Oosterhavenweg 22-24, gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel voor Zuid
West Nederland, te Middelburg onder dossiernummer 50226606
ARTIKEL 1. DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de
navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:
Algemene Voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden van
Veiligheidscentrum Zeeland B.V.
Opdrachtgever:
De wederpartij c.q. opdrachtgever van Veiligheidscentrum Zeeland B.V. die
door ondertekening van een geschrift of op andere wijze de gelding en werking
van onderhavige Algemene Voorwaarden heeft aanvaard.
Opdrachtnemer:
Veiligheidscentrum Zeeland B.V. en/of de aan haar gelieerde vennootschappen
die aan Opdrachtgever diensten verstrekken.
Overeenkomst(en):
De overeenkomst(en) (van opdracht) tot dienstverlening tussen een
Opdrachtgever en Opdrachtnemer.
Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever gezamenlijk
ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID VAN DEZE VOORWAARDEN
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere offerte
en Overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, voor zover van
deze Algemene Voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is
afgeweken.
2.2 De Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
Overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan diensten van
derden dienen te worden betrokken.
2.3 De toepasselijkheid van eventuele inkoop‑ of andere (algemene)
voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.4 Indien één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden nietig
zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze
Algemene Voorwaarden volledig van toepassing. Partijen zullen alsdan in overleg
treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q.
vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zover mogelijk
het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden
genomen.
ARTIKEL 3. OFFERTES EN TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST(EN)
3.1 Alle offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend en slechts geldig
gedurende 30 dagen na dagtekening van de offerte, tenzij anders overeengekomen.
Een Overeenkomst komt pas tot stand zodra (i) de offerte getekend is door
Opdrachtgever, en (ii) de getekende offerte is ontvangen door Opdrachtnemer, en
(iii) Opdrachtnemer niet binnen 5 werkdagen na ontvangst van de getekende
offerte deze alsnog herroept, dan wel zodra Opdrachtnemer met de uitvoering van
de offerte is begonnen.
3.2 De in een offerte genoemde prijzen zijn exclusief BTW of soortgelijke
belastingen en heffingen, alsmede in het kader van de uitvoering van de
Overeenkomst te maken kosten (zoals bijvoorbeeld doch niet beperkt tot verzend-
en administratiekosten) voor zover uit de offerte niets anders blijkt.
3.3 Opdrachten van Opdrachtgever en acceptaties van offertes door
Opdrachtgever gelden als onherroepelijk.
3.4 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor, indien zij dit noodzakelijk
acht voor de goede uitvoering van een bepaalde Overeenkomst, voorbereidingstijd
in rekening te brengen.
3.5 De Opdrachtgever wordt vooraf op de hoogte gesteld van de noodzakelijk
geachte voorbereidingstijd en de daarmee samenhangende kosten.
ARTIKEL 4. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST(EN)
4.1 Opdrachtnemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen
uitvoeren. Opdrachtnemer heeft het recht om de werkzaamheden naar eigen
inzichten uit te voeren, al dan niet door inschakeling van derden en al dan
niet in gedeelten.
4.2 De Opdrachtgever dient te zorgen dat alle gegevens, (i) waarvan
Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de
Overeenkomst of (ii) waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te
begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst
tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien Opdrachtgever niet of niet
tijdig aan de hiervoor bedoelde verplichting voldoet, heeft Opdrachtnemer het
recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de extra kosten
die daaruit volgen volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in
rekening te brengen.
4.3 Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door
hem verstrekte gegevens. In geval van gebleken onjuistheid en/of onvolledigheid
van de hiervoor bedoelde gegevens, is Opdrachtgever aansprakelijk voor alle
schade die daaruit voortvloeit, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor
Opdrachtnemer duidelijk kenbaar was.
4.4 Indien is overeengekomen dat een Overeenkomst in fasen wordt
uitgevoerd, kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een
volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de resultaten van de
daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd. Een opschorting door
Opdrachtnemer wegens het ontbreken van de hiervoor bedoelde goedkeuring zal
nimmer leiden tot aansprakelijkheid van Opdrachtnemer.
4.5 Indien door Opdrachtnemer of door haar ingeschakelde derden in het
kader van de Overeenkomst werkzaamheden worden verricht op de locatie van
Opdrachtgever of een door Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt
Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door Opdrachtnemer of derden in
redelijkheid gewenste faciliteiten.
4.6 Opdrachtgever draagt zorg voor en staat er voor in dat degene(n) die
gebruik maken van de diensten van Opdrachtnemer beschikken over de vereiste
medische verklaringen en/of keuringsbewijzen welke betrekking hebben op de te
verrichten diensten onder de Overeenkomst. Opdrachtgever is gehouden deze
verklaringen en/of bewijzen op eerste verzoek van Opdrachtnemer ter inzage te
overhandigen. Indien dergelijke verklaringen of keuringsbewijzen ontbreken
heeft Opdrachtnemer het recht betrokkenen de diensten te onthouden. Het afnemen
van diensten van Opdrachtnemer zonder de noodzakelijke medische verklaringen of
keuringsbewijzen is te allen tijde voor risico van de Opdrachtgever.
4.7 Met de ondertekening van het onderhoudscontract geeft de opdrachtgever
toestemming aan de certificerende instelling tot het controleren van de door de
gebruiker uitgevoerde werkzaamheden op de onderhoudslocatie
ARTIKEL 5. DUUR OVEREENKOMST EN UITVOERINGSTERMIJN
5.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij
schriftelijk anders is overeengekomen door Partijen.
5.2 Eventuele in de Overeenkomst opgenomen termijnen ter zake de uitvoering
van diensten door Opdrachtnemer, zijn nimmer fataal. Indien Opdrachtnemer met
Opdrachtgever een bepaalde einddatum of duur voor de uitvoering van de
werkzaamheden is overeengekomen, is Opdrachtgever, in geval van overschrijding
daarvan door omstandigheden die Opdrachtnemer kunnen worden toegerekend,
gerechtigd Opdrachtnemer een redelijke termijn te stellen van niet minder dan
20 werkdagen waarbinnen de werkzaamheden alsnog uitgevoerd dienen te zijn. Bij
gebreke van die uitvoering binnen de gestelde redelijke termijn is
Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst voor het niet uitgevoerde gedeelte
door een schriftelijke verklaring te beëindigen. Overschrijding van de
overeengekomen of door de Opdrachtgever gestelde duur van de uitvoering van de
werkzaamheden geeft de Opdrachtgever geen recht op niet-nakoming door hem van
enige uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichting noch op enige aanvullende
of vervangende schadevergoeding. In geval van beëindiging, zoals hiervoor
bedoeld, is Opdrachtgever gehouden tot nakoming van de verplichtingen ten
aanzien van het reeds uitgevoerde deel van de Overeenkomst.
ARTIKEL 6. PRIJZEN
6.1 Het honorarium van Opdrachtnemer wordt vastgesteld aan de hand
van de geldende prijslijst, een dagdeel-tarief of in de vorm van een vast
tarief, hetzij ten behoeve van een bepaalde opdracht, hetzij per kalenderjaar.
In geval geen vast bedrag, hetzij ten behoeve van een bepaalde opdracht, hetzij
per kalenderjaar is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld aan de
hand van een dagdeeltarief of (indien van toepassing) de prijslijst.
6.2 Op verzoek van Opdrachtnemer kan vóór de aanvang van, alsmede tijdens
de uitvoering van de Overeenkomst, betaling van een voorschot worden verlangd.
Het voorschot wordt verrekend met de einddeclaratie.
6.3 Opdrachtnemer is gerechtigd haar prijzen voor de diensten die worden
verleend onder de Overeenkomst te verhogen als gevolg van wijzigingen in
(overheids)maatregelen, sociale premies en/of wettelijke regels die van
toepassing zijn op Opdrachtnemer.
6.4 Indien de Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, hebben de
prijzen en tarieven een geldigheidsduur tot het einde van het betreffende
kalenderjaar. Hierna heeft Opdrachtnemer het recht de prijzen en tarieven te
herzien.
ARTIKEL 7. BETALING
7.1 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen dient betaling te
geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te
geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van
de declaraties dienen binnen 14 dagen na factuurdatum aan Opdrachtnemer kenbaar
gemaakt te worden, bij gebreke waarvan daarop geen beroep meer kan worden gedaan.
Een bezwaar zoals hiervoor bedoeld, schort de betalingsverplichting niet op.
7.2 Bij overschrijding van de hiervoor genoemde betalingstermijn is de
Opdrachtgever zonder ingebrekestelling in verzuim. Zodra de Opdrachtgever met
enige betaling in verzuim is, zijn alle overige vorderingen van Opdrachtnemer
op de Opdrachtgever opeisbaar en treedt ook ten aanzien van die overige
vorderingen het verzuim zonder ingebrekestelling onmiddellijk in. Met ingang
van de dag waarop de Opdrachtgever in verzuim is, is hij aan Opdrachtnemer de
wettelijke handelsrente verschuldigd, één en ander onverminderd alle verdere
aan Opdrachtnemer toekomende rechten.
7.3 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van
betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
ARTIKEL 8. ANNULERING EN TUSSENTIJDSE BEËINDIGING
OVEREENKOMST
Voor Overeenkomsten die (gedeeltelijk) betrekking hebben op mondelinge
en/of schriftelijk bevestigde cursussen, opleiding en/of trainingen door
Opdrachtnemer gelden de onderstaande annuleringsvoorwaarden.
8.1 Annulering van de bevestigde boeking of deelname aan een cursus,
opleiding en/of cursus kan alleen schriftelijk (per brief, e-mail of fax)
worden doorgegeven aan Opdrachtnemer. Indien een cursus, opleiding en/of
training zonder schriftelijke afmelding onbezet blijft, geldt dit eveneens als
een annulering en wordt daarvoor 100% van de overeengekomen prijs c.q. het
overeengekomen tarief in rekening gebracht. De reden van annulering is niet van
invloed op de regeling als genoemd in dit artikel.
8.2 Bij annulering of verplaatsing van een bevestigde cursus, opleiding
en/of training zal de voor de cursus, opleiding en/of training geldende prijs
(hierna “Prijs”) als volgt in rekening worden gebracht:
– bij annulering meer dan 90
kalenderdagen voorafgaand aan de aanvangsdatum van de cursus, opleiding en/of
training: geen Prijs;
– bij annulering meer dan 60
kalenderdagen, maar 90 kalenderdagen of minder voorafgaand aan de aanvangsdatum
van de cursus, opleiding en/of training: 25% van de totale Prijs;
– bij annulering meer dan 30
kalenderdagen, maar 60 kalenderdagen of minder voorafgaand aan de aanvangsdatum
van de cursus, opleiding en/of training: 50% van de totale Prijs;
– bij annulering meer dan 10
werkdagen, maar minder dan 30 kalenderdagen voorafgaand aan de aanvangsdatum
van de cursus, opleiding en/of training: 75% van de totale Prijs;
– bij annulering minder dan of 10
werkdagen voorafgaand aan de aanvangsdatum van de cursus, opleiding en/of
training: 100% van de totale Prijs.
8.3 Indien (één der) Partijen een (deel van) de Overeenkomst tussentijds
wensen (wenst) te beëindigen, wordt in onderling overleg een situatie
gerealiseerd die recht doet aan de belangen van beide Partijen. Indien de
Opdrachtgever (een deel van) de Overeenkomst wenst te beëindigen, anders dan op
grond van artikel 8.4, en hierover geen overeenstemming tussen Partijen wordt
bereikt, zal de Opdrachtgever de totale offertekosten en de kosten van reeds
verrichte diensten voldoen.
8.4 Een Overeenkomst betreffende dienstverlening anders dan het aanbieden
van een cursus, opleiding en/of training (op basis van open inschrijving) kan
door Partijen schriftelijk worden beëindigd met inachtneming van een
opzegtermijn van 2 maanden, tenzij anders overeengekomen bijvoorbeeld wanneer
een bepaalde duur is overeengekomen.
8.5 Bij opzegging van een Overeenkomst komen reeds gemaakte kosten en/of
investeringen, die naar inzicht van Opdrachtnemer voor een behoorlijke
uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijk zijn, voor rekening van de
Opdrachtgever.
8.6 Eventuele examenkosten die verband houden met de cursus, opleiding
en/of training zullen volledig worden doorbelast aan de Opdrachtgever. De
examenkosten zijn ook verschuldigd indien de cursus, opleiding en/of training
minder dan 10 werkdagen voorafgaand aan de aanvangsdatum wordt geannuleerd.
8.7 Eventueel door de Opdrachtgever vooruitbetaalde bedragen die betrekking
hebben op de geannuleerde cursus zullen, onder aftrek van de kosten voor
annulering en voor zover nog van toepassing, worden gerestitueerd door
Opdrachtnemer.
8.8 Opdrachtnemer heeft het recht om standaard cursussen, opleidingen en/of
trainingen met open inschrijving uiterlijk 10 werkdagen van tevoren te
annuleren indien minder dan het vastgestelde minimum aantal aanmeldingen zijn
ontvangen voor de betreffende cursus, opleiding en/of training. Indien een
standaardcursus waarvoor Opdrachtgever zich heeft ingeschreven wordt geannuleerd
zal Opdrachtnemer Opdrachtgever alternatieve data waarop de betreffende cursus,
opleiding en/of training wordt gegeven aanbieden.
8.9 Indien Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk voldoet aan
enige op haar rustende verplichting, is zij zonder dat daartoe een
ingebrekestelling is vereist van rechtswege in gebreke. In dat geval alsmede in
geval de Opdrachtgever in staat van faillissement geraakt, surseance van
betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft Opdrachtnemer het recht
de Overeenkomst zonder inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. De
Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle door Opdrachtnemer als gevolg van deze
beëindiging van de Overeenkomst geleden en nog te lijden schade.
8.10 Indien een Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtnemer,
zal Opdrachtnemer in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht
van de nog te verlenen dienstverlening aan derden, tenzij er feiten en
omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtgever toerekenbaar
zijn. In het laatste geval is Opdrachtnemer niet gehouden een overdracht van de
dienstverlening te verlenen.
ARTIKEL 9. WIJZIGING VAN DE OVEREENKOMST
9.1 Indien tijdens de uitvoering van Overeenkomsten blijkt dat het
voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de overeengekomen
dienstverlening te wijzigen of aan te vullen, zullen Partijen tijdig en in
onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
9.2 Indien Partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld,
kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
Opdrachtnemer zal Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte
stellen.
9.3 Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële
en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever
hierover tevoren inlichten.
9.4 Indien een vast tarief is overeengekomen zal Opdrachtnemer daarbij
tevens aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een
overschrijding van dit tarief tot gevolg heeft. Opdrachtgever is dit nieuwe
vaste tarief verschuldigd na acceptatie van de wijziging.
ARTIKEL 10. OPSCHORTING EN ONTBINDING
10.1 Opdrachtnemer is, onverminderd de bevoegdheid (aanvullende)
schadevergoeding te vorderen en onverminderd haar overige rechten op grond van
de wet en/of Overeenkomst, bevoegd de nakoming van haar verplichtingen uit
Overeenkomsten op te schorten of Overeenkomsten te beëindigen, indien:
– Opdrachtgever de verplichtingen uit
de overeenkomsten niet of niet volledig nakomt;
– aan Opdrachtnemer omstandigheden ter
kennis zijn gekomen die goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever zijn
verplichtingen niet (deugdelijk) zal nakomen.
– Opdrachtgever bij of na het sluiten
van de Overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van
zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid binnen de verzochte
termijn uitblijft of onvoldoende is.
10.2 Voorts is Opdrachtnemer, onverminderd de bevoegdheid (aanvullende)
schadevergoeding te vorderen en onverminderd haar overige rechten op grond van
de wet en/of de Overeenkomst, bevoegd Overeenkomsten te (doen) ontbinden indien
zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid
niet langer van Opdrachtnemer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde
instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
10.3 Opdrachtnemer heeft het recht deelname van de Opdrachtgever dan wel de
door Opdrachtgever aangewezen deelnemer aan een cursus, opleiding en/of
training te weigeren of uitvoering van de Overeenkomst op te schorten zonder schadeplichtig
te zijn jegens Opdrachtgever indien:
– Opdrachtgever niet tijdig aan zijn
betalingsverplichting voldoet;
– Een deelnemer van Opdrachtgever niet
de benodigde vooropleidingen/ diploma’s en/of medische keuringen kan
(aan)tonen;
– Deelnemer fysiek of medisch niet in
staat is de cursus, opleiding en/of training onder (verzwaarde) fysieke
omstandigheden uit te voeren.
10.4 Indien Overeenkomsten worden ontbonden, zijn de vorderingen van
Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer
de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij zijn aanspraken uit de
wet en overeenkomst, alsmede het recht schadevergoeding te vorderen.
ARTIKEL 11. AANSPRAKELIJKHEID
11.1 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer (waaronder begrepen
aansprakelijkheid gebaseerd op een onrechtmatige daad) is beperkt tot de door
Opdrachtgever geleden directe schade die is veroorzaakt door opzet of grove
schuld van Opdrachtnemer.
11.2 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder
begrepen (doch niet beperkt tot) gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen en schade door bedrijfsstagnatie bij de Opdrachtgever.
11.3 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden, is de
aansprakelijkheid van Opdrachtnemer in ieder geval beperkt tot het bedrag, dat
in het desbetreffende geval door de aansprakelijkheidsverzekeraar van
Opdrachtnemer wordt uitgekeerd.
11.4 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade en/of kosten, van
welke aard en in welke hoedanigheid dan ook, die mochten ontstaan als direct of
indirect gevolg van:
a. overmacht, zoals verder in artikel 12 van
deze Algemene Voorwaarden is omschreven;
b. daden of nalatigheden van de
Opdrachtgever, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of
vanwege Opdrachtgever te werk zijn gesteld;
c. onoordeelkundige behandeling c.q. gebruik
van het door Opdrachtnemer opgeleverde werk c.q. de door hem geleverde of ter
beschikking gestelde materialen;
d. het verstrekken van onjuiste gegevens;
e. het niet voldoen door de deelnemers aan de
voor de betreffende cursus noodzakelijke gezondheidseisen en
vooropleidingseisen;
11.5 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan bij of
aan de aanmelder en/of deelnemer op grond van de inhoud van het door
Opdrachtnemer verstrekte lesmateriaal c.q. de door Opdrachtnemer gegeven
lessen, adviezen en/of instructies. Het gebruik door de aanmelder/deelnemer van
het lesmateriaal, het toepassen van gegeven instructies en verstrekte adviezen
door de Opdrachtgever en haar deelnemers geschiedt geheel voor eigen rekening
en risico.
11.6 Deelnemers van cursussen, trainingen en opleidingen verklaren zich
ermee bekend dat zij activiteiten zullen ondernemen welke niet van gevaar
ontbloot zijn en dat zij zich daarvan ten volle bewust zijn. Opdrachtnemer is
nimmer aansprakelijk voor schade als gevolg van mogelijke gevaar opleverende
activiteiten in het kader van door Opdrachtnemer gegeven cursussen, opleidingen
en trainingen.
11.7 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade, van welke aard en
in welke hoedanigheid dan ook, die het gevolg is diefstal, verlies of
beschadiging van goederen van aan cursussen, trainingen of opleidingen
deelnemende of bezoekende personen.
11.8 De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid
voor schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld
van Opdrachtnemer of zijn ondergeschikten.
11.9 Opdrachtgever is jegens Opdrachtnemer gehouden de in dit artikel 11 leden
5 t/m 7 opgenomen aansprakelijkheidsbeperkingen overeen te komen met de
betrokken deelnemers.
ARTIKEL 12. OVERMACHT
Onvoorziene omstandigheden, waardoor Opdrachtnemer onderdelen uit de
Overeenkomst niet, niet tijdig of niet zonder naar haar oordeel bezwarende
extra inspanning en/of kosten kan verrichten, waaronder in ieder geval begrepen
doch niet beperkt tot extreme weersomstandigheden, epidemieën of onvoorziene
technische defecten aan installaties, zullen voor Opdrachtnemer als overmacht gelden.
ARTIKEL 13. ONDERZOEK, RECLAMES
13.1 Klachten over de verrichte dienstverlening dienen door de
Opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na
voltooiing van de betreffende dienstverlening schriftelijk te worden gemeld aan
Opdrachtnemer. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van
de tekortkoming te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te
reageren.
13.2 Indien een klacht gegrond is, zal Opdrachtnemer de dienstverlening
alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de
Opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de
Opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
13.3 Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening
niet meer mogelijk of zinvol is, zal Opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn
binnen de grenzen van artikel 11 van deze Algemene Voorwaarden
(Aansprakelijkheid) en voor zover aan Opdrachtnemer, voor zover van toepassing,
de mogelijkheid is geboden om de tekortkoming te herstellen.
ARTIKEL 14. EIGENDOMSVOORBEHOUD
14.1 Alle door Opdrachtnemer geleverde zaken, daaronder eventueel
mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, (elektronische) bestanden et
cetera, blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever alle
verplichtingen uit alle met Opdrachtnemer gesloten Overeenkomsten is nagekomen,
althans is Opdrachtnemer gerechtigd om afgifte c.q. ter beschikking stelling
hiervan te weigeren.
14.2 Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende
zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
14.3 Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde
zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever
verplicht Opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan
op de hoogte te stellen.
14.4 De Opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde
zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en
waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste
verzoek van Opdrachtnemer ter inzage te geven.
14.5 Door Opdrachtnemer geleverde zaken, die krachtens lid 1 van dit
artikel onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van
een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en nimmer als betaalmiddel
worden gebruikt.
ARTIKEL 15. GEHEIMHOUDING
15.1 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die zij in het kader van hun Overeenkomst(en) van elkaar of uit
andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door
de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de
informatie. Bij twijfel zal informatie als vertrouwelijk worden aangemerkt.
15.2 Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke
uitspraak, Opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet
of de bevoegde rechter aangewezen derden te verstrekken, en Opdrachtnemer zich
ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter
erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Opdrachtnemer niet gehouden
tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de Opdrachtgever niet
gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst op grond van enige schade,
hierdoor ontstaan.
ARTIKEL 16. INTELLECTUELE EIGENDOM EN AUTEURSRECHTEN
16.1 Opdrachtnemer is gerechtigd tot alle relevante intellectuele
eigendomsrechten die in het kader van de Opdracht worden gebruikt en/of
ontstaan. Indien nodig, zal Opdrachtgever op eerste verzoek van Opdrachtnemer
onmiddellijk en onvoorwaardelijk alle medewerking verlenen om de betreffende
intellectuele eigendomsrechten aan Opdrachtnemer over te dragen.
16.2 Alle door Opdrachtnemer verstrekte stukken, werken en documenten,
zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen,
bestanden et cetera, zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de
Opdrachtgever in het kader van de Opdracht en mogen niet door hem zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer worden verveelvoudigd,
openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht. Ten aanzien van al deze
zaken is en blijft Opdrachtnemer te allen tijde rechthebbende.
16.3 Het is aan Opdrachtgever niet toegestaan foto’s, film en/of
video-opnamen te maken van de trainingen of trainingsfaciliteiten, zonder de
voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.
ARTIKEL 17. VRIJWARINGEN
17.1 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van
derden, die in verband met de uitvoering van Overeenkomsten schade lijden en
welke aan Opdrachtgever toegerekend kunnen worden dan wel naar
verkeersopvattingen voor haar risico dienen te komen.
17.2 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van personen die
deelnemen aan de cursussen, trainingen of opleidingen. Deze oefenen op eigen
risico en vrijwaren hiermee Opdrachtnemer en zijn partners en zijn
instructeurs, tegen elke vorm van aansprakelijkheid in zowel in personele als
materiële zin.
17.3 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden met
betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de Opdrachtgever
verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de Overeenkomst
worden gebruikt.
17.4 Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer informatiedragers,
elektronische bestanden of software et cetera verstrekt, garandeert deze dat de
informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen
en defecten.
ARTIKEL 18. INCASSOKOSTEN
Indien Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming
van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van
voldoening buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. In ieder geval is de
Opdrachtgever in geval van een geldvordering vanaf het intreden van het verzuim
buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd welke worden vastgesteld op 15%
van de hoofdsom met een minimum van € 500,-.
ARTIKEL 19. NIET –OVERNAME PERSONEEL
De Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van Overeenkomsten alsmede één
jaar na beëindiging daarvan (ongeacht de wijze waarop dit geschiedt), op
generlei wijze, behoudens nadat met Opdrachtnemer ter zake tot overeenstemming
is gekomen, medewerkers van Opdrachtnemer of van ondernemingen c.q.
instellingen waarop Opdrachtnemer ter uitvoering van Overeenkomsten een beroep
heeft gedaan en die betrokken zijn geweest bij de uitvoering van
Overeenkomsten, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor
zich laten werken.
ARTIKEL 20. GESCHILLEN
Alle geschillen welke verband houden met offertes, en (de totstandkoming
van) Overeenkomsten zullen worden voorgelegd aan bevoegde rechter van de
rechtbank Zeeland-West-Brabant.
ARTIKEL 21. TOEPASSELIJK RECHT
Op elke Overeenkomst tussen Opdrachtnemer en een Opdrachtgever is
Nederlands recht van toepassing.
© 2020
Veiligheidscentrum Zeeland - All Rights Reserved